Alla upphandlingar är inte värda att svara på.
Historik, relation till kunden, flöden, kravbild osv kan avslöja en del. Ofta vet ni antagligen redan hur det ser ut på marknaden och hur er chanser ser ut. Ändå ser vi påfallande ofta att man väljer att lämna ett anbud för att man kan och inte vill riskera att välja en möjlighet.
Ibland för att ledning, säljorganisation och kultur prioriterar en "säljpipe" som ser präktig och välfylld ut, ibland för att organisationen hastar fram. Ja vi har sett det också. Det finns inte riktigt tid att stanna upp och reflektera om vi har större chanser den här gången jämfört med de tre föregående upphandlingarna som aldrig gav oss något. Vågar man då inte välja bort så väljer man ofta att chansa istället.
Vilka upphandlingar ska man fokusera på då? Det beror så klart på många saker; era ansatser (öka försäljning, marginaler, komma in på nya branscher, hitta synergier, försörja ert verksamhet med uppdrag osv). Här gör vi en inventering i just dessa aspekter och hittar en lämplig ansats med struktur och urval som hjälper er hitta en balanserad ansats.